Tebirkes

1,5 dl melk
3,5 dl vann
1 egg
50 g gjær
ca 12 dl hvetemel

100 g margarin til fyll

1. Lag en vanlig gjærdeig
2.Sett bakebollen til forhev i varmt vann. (ca 15 min)
3.Kjevle deigen ½ cm tykk.
4.Høvle margarinskiver med en ostehøvel og legg dem tett på 2/3 av deigen.
5.Brett leiven sammen.
6.Kjevle ut og brett i tre. (se også under)
7. Kjevle deigen 25x100 cm.
8.Brett leiven i tre på langs slik at det blir en remse på 7 cm bred.
9.Merk av 16 biter og del med skarp kniv.
    10.Legg de på stekebrett og etterhev.
11.Sett stekeovnen på 250o.
12.Pensle med egg og strø med valmuefrø.
13.Stekes i ca 12 min på midterste rille.








Når jeg fir-dobler deigen så kjevler jeg inn margarin i hele deigen. Den blir stor og litt uhåndterlig, men det går. Etter den nye utkjevlingen bretter jeg i tre og deler deigen i fire. Så fortsetter jeg fra pkt 7 for hver av deigene.