Vaske filleryer

Det var ikke håndvask jeg først tenkte på da filleryene i gangen trengte vask, men profesjonell rens. Min egen vaskemaskin var definitivt for liten, så den løsningen var krysset av lista. Prisen for profesjonell rens var mer enn jeg ville betale. Da gjensto håndvask. Det tok litt tid før jeg fant en metode som fungerer, derfor har jeg laget en oppskrift. 

Det er fire faktorer som har betydning i vaskeprossen, faktisk akkuart de samme som i vaskemaskinen.

  • vann
  • vaskemiddel
  • temperatur
  • mekanisk behandling

1 dl vaskemiddel for kulørte tekstiler
ei stor plastbalje fylles med passe vamt vann

1. Legg fillerya oppi og beveg den fram og tilbake slik at den blir våt og vaskemiddel får mulighet til å virke. 
2. La den ligge 1 - 2 timer.

 

3. Trekk fillerya over i en annen balje og tøm ut vannet. Dette er ikke så lett i et dusjhjørne, for det er mye vann, men i et dusjkabinett går det bra. 

4. Fyll i rent vann og legg i fillerya. Beveg den så mye som mulig. Det er dette som er den "mekaniske" delen av prosessen.  Hvis vannet er veldig skittent er det lurt å lage et nytt vann med vaskemiddel. Gjenta prosessen

5. Skyll i minst 3, kanskje 4 vann.

 
   


6. Legg en rundstokk over dusjkabinettet og trekk fillerya opp av det siste skyllevannet.

Det tar minst 1 døgn før fillerya har rent av seg og kan flyttes til et annet sted. 


 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Var dette nyttig?