Vaske bad

Prinsippene for vask av bad er de samme som andre rom: tørre metoder først og så fuktige, på bad også våte. 

Jeg bruker ferdigkjøpte vaskemiddel for bad på sprayflaske. Mange anbefaler en blanding av edikk, Zalo og vann, men jeg synes at den er så vanskelig å skylle av. 

1. Tørk støv hvis det er noen slike flater på badet (feks vinduskarm) og støvsug gulvet.
2. Tørk av speil med en godt fuktig mikrofiberklut, og tørk tørt med en tørr.
3. Spray et vaskemiddel i vask og på krana. Bruk en mikrofiberklut og vask vasken. Tørk tørt med en tørr mikrofiberklut. 
  


4. Veggene vasker jeg med mikrofiberklut oppvridd i vaskevann med litt alkalisk vaskemiddel, feks Ajax. "Skyll" med mikrofiberklut vridd opp i rent vann.  Tørk med tørr klut, da blir veggene helt blanke. Veggene ved toalettet bør tas jevnlig. Det blir utrolig mye sprut fra toalettet.
  

5. I dusjen bruker jeg et vaskemiddel på sprayflaske for bad. Spray på. Vask med en våt mikrofiberklut på vegger og armatur.Det samler seg mest såpe og hudrester på den nederste delen. Spray på mer rengjøringsmiddel og gni kraftigere. Ikke bruk rengjøringsmiddel med slipemiddel eller redskaper som kan sette riper. Da vil dusjen etterhvert bli umulig å få ren. Spay mer vaskemiddel på bunnen/gulvet og vask. Skyll med dusjen og tørk med tørr klut. Tørk av veggene utvendig med en våt mikrofiberklut og tørk tørr. 
   

  

6. Toalettet. Start med å ha rengjøringsmiddel for toalett i skåla. Formen på flaskene er sånn at man kan sprute opp under kanten øverst. Bruk toalettbørsten godt. spyl med vann og skyll toalettbørsten samtidig. (Toalettbørsten bør byttes ofte. Den kan vare lenge om man jevnlig setter den i en bøtte vann med klor i minst 10 min. 
Hvis kanten på toalettet har mange flekker bruker jeg litt fuktig toalettpapir for å tørke bort det verste. Så vasker jeg hele toalettet med mikrofiberklut. Start øverst,  der er det minst bakterier og avslutt ned mot gulvet. 

  


7. Mopp gulvet.

Klutene som er brukt til å vaske badet med legges umiddelbart til vask. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Var dette nyttig?