Tebirkes

1,5 dl melk
3,5 dl vann
1 egg
1 pk gjær
ca 12 dl hvetemel

100 g margarin til fyll






Lag en vanlig gjærdeig. Grundig forklaring finnes her

Ha deigen på benken. Elt den så lite som mulig.
Kjevle deigen ½ cm tykk.
Sett en ostehøvel i et målebeger med varmt vann. Høvle margarinskiver med ostehøvel en og legg dem tett på 2/3 av deigen. (Dypp ostehøvelen i det varme vannet innimellom)
Brett leiven sammen.

 

Brett den siste 1/3 inn  og så over igjen


 






















.

Brette også fra den andre siden.

Kjevle deigen ut en gang til og brett sammen.* 



Kjevle deigen 25x100 cm.










Brett leiven i tre på langs slik at det blir en remse på 7 cm bred.














Merk av 16 biter og del med skarp kniv.
     Legg de på stekebrett og etterhev.
Sett stekeovnen på 250 grader.
Pensle med egg og strø med valmuefrø.
Stekes i ca 12 min på midterste rille.

Avkjøles på kakerist.
Legges i plastposer og oppbevares i fryser. jeg synes det blir best resultat om de får tine i romtemperatur og blir varmet opp noen minutter i varm stekeovn.





Når jeg fir-dobler deigen så kjevler jeg margarin inn i hele deigen først. Den blir stor og litt uhåndterlig, men det går. Etter den nye utkjevlingen bretter jeg i tre og deler deigen i fire. Så fortsetter jeg fra * for hver av deigene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Var dette nyttig?