Svineribbe

Her i huset stekes en stor langpanne med ribbe selv om vi ikke er så mange julaften. Ribbe spises kald til frokoster og julebord gjennom hele resten av jula.

Først noen begreper
ê     Tynnribbe: kun ribbestykket
ê     Midtribbe: ribben og kotelettkammen
ê     Familieribbe: midtribbe der kotelettbenet er tatt ut. Ribben blir da flatere.

Jeg foretrekker tynnribbe. Jeg synes at kjøttet blir saftigere enn på den delen med kotelettkam. På tynnribbedelen ligger det noe mer fett marmorert i kjøttet. Måten jeg tilbereder på gjør at dette fettet "smelter". Jeg kjøper ribbe samtidig som jeg kjøper knoker til sylte. Jeg skjærer svoren på ribba av og bruker til syltene. Så oppbevares ribba i fryseren.

Beregn 500 g ribbe pr person. Bena må være saget over slik at det blir lett å skjære opp i serveringsstykker.

21. eller 22.desember:  Ta ribba ut fra fryseren.

23. desember om morgenen: Gni inn ribben med 2-3 ts salt og ½ ts pepper pr 2 kg.

Legg ribben i langpannen med fettet ned og dekke med aluminiumsfolie.
Sett den kaldt frem til steking.
Julaften: Forvarm ovnen til 230 grader. Sett langpanna med ribba i stekeovnen Hell 5 dl vann i lanpanna og dekk til med aluminiumsfolie. La ribben stå midt i ovnen i 1,5 time.








Fjern folien, og hell det meste av kraften over i en kjele. Kraften skal brukes til saus.  

Snu ribba med fettsiden opp og sett i stekeovnen.








Stek i minst 1,5 time ved 200 grader.  Kjenn med en kniv at kjøttet er helt løst og mørt. Ta ribbe ut av stekeovnen og la den bli litt avkjølt. ( Dette er samme ribbe som på bildet nest øverst. Det meste av fettet har smeltet og stykkene har "krympet" ganske mye.)


Ta ribbestykkene ut av langpanna når de er litt avkjølt og legg de midlertidig på en tallerken eller fat. Hhell det meste av stekeskyen/ribbefettet i en bolle.  Skjær i pene serveringsstykker og legg tilbake i langpanna.

 

Skjær julepølse i passe biter i legg i langpanna. Sett langpanna tilbake i varm ovn ca 30 min før servering.










Saus
Jeg beregner 1 dl saus/person. Det er sikkert for mye, men saus kan fryses bort.
Det kan lages saus på to måter: meljevning og smørjevning.


Meljevning: Det er såpass mye fett i kraften som skal brukes at det er helt greit å bruke meljevning.
8 dl kraft (fra dampingen av ribba og fett fra stekingen)
1dl vann
5 ss hvetemel




Mål opp kraft og hell i en kjele.
Ha vann i en meljevner eller glass med lokk og tilsett hvetemel. Rist godt.
Tilsett i kraften under omrøring.




Tilsett litt sukkerkulør for å få riktig farge.








Med smørjevning:

50 g margarin eller smør
3 ss hvetemel
4-5 dl kraft (fra dampingen av ribba og fett fra stekingen)





Smelt margarin eller smør. Ha i hvetemel. Rør godt sammen. Temperaturen på plata må være høy nok til at jevningen blir brunet, men den kan fort bli svidd.
 



Hell i kraft i flere omganger. La det koke opp og tykne mellom hver speing.

Smak til med salt og pepper.


Tilbehør
Ribbe serveres med kokte poteter, surkål eller rødkål. Tyttebærsyltetøy.
Noen steker eplebåter og svisker sammen med ribben de siste 20 minuttene. Noen vil også ha medisterkaker i tillegg til julepølser.

Tips
Etter middag setter jeg hele langpanna med restene i kjelleren/kaldt. Så tar jeg opp kald ribbe til 1.juledags frokost. Kald ribbe hører også med på julebordene vi inviterer til i jula.

Ribbefettet stivner i langpanna. Dette fjerner jeg med stekespade og slikkepott. Det er ikke lurt å få alt dette fettet i avløpsrøret fra kjøkkenet. Tørk godt ut av forma med tørkepapir før den fylles med varmt såpevann. La panna stå i 15-30 min og bløte seg, før den vaskes opp. Ikke bruk kniv og unngå stålull i langpanna.