Rengjøringsutstyr

Jeg foreslår dette:
  • minst to plastbøtter
  • støvkluter i mikrofiber
  • grove og fine vaskekluter i mikrofiber
  • tørrmoppapir
  • gulvkluter i mikrofiber
  • mopper i mikrofiber
  • moppestativ (gjerne to)
  • støvsuger
  • nal til vindusvask
Da jeg begynte å bruke mikrofiberkluter for drøyt 20 år siden måtte de kjøpes på home-party. Og de kostet mye. Nå selges de i alle slags butikker og til alle slags priser. Jeg har samlet alle mikrofiberklutene mine på et sted og det er plass til mange kluter. Jeg synes det er irriterende hvis jeg har bruk for en klut og så har de vært i bruk og ligger i skittentøyskapet.


Mikrofiber er en syntetisk fiber som er "oppklippet" langsetter. Derfor samler kluter med mikrofiber lettere opp smusset enn vanlige kluter. Det er vanligvis unødvenig å bruke vaskemidler.

Denne positive effekten gjør også at mikrofiberkluter kan oppleves "skarpe" og sliter på huden på hendene. Derfor er det viktig ikke å gni kraftig med en mikrofiberklut - da kan overflaten bli matt og slitt. 


Øverst på bildet ser du:
den vanlige (grove) mikrofiberkluten som jeg bruker til all slags vasking
den fine mikrofiberkluten som jeg bruker til å tørke av med, f eks speil etter vask
Støvkluten brukes til å tørke støv av møbler og i vinduskarmene.
Nederst ligger to mopper og en gulvklut i  mikrofiber. De brukes fuktige og festes på moppestativ.




Jeg bruker også engangs moppepapir. Det festes på moppestativet og brukes til å fjerne tørr smuss fra gulvet. Til tross for at jeg har en støvsuger med godt filter så synes jeg det blir mye renere i rommet etter tørrmopping enn ved støvsuging. 

Av rengjøringsmidler bruker jeg et fettløsende til noen av overflatene på kjøkkenet, et rensemiddel for toalettet, et for dusjen og Zalo når jeg vasker vinduer.

Til all annen rengjøring bruker jeg kun rent vann.

Det er viktig at alle klutene får tørke etter bruk, og ligger luftig fram til vask. Vaskes i vaskemaskin på 60 grader. Bruk vaskemiddel for farget tøy, ikke skyllemiddel og ikke i tørketrommel. Riktig stell gjør at mikrofiberklutene holder i mange år. Jeg har fortsatt de aller første klutene jeg kjøpte.





Jeg har lagt merke til at de fleste moppestativ som selges nå har ikke innfesting for moppepapir. Den eneste jeg har funnet er SINI-systemet på Clas Ohlson. Man trenger dessuten skumgummiplate.
 



Mykt engangspapir for tørrmopping finnes flere steder. Jeg bruker dette som selges på EuroPris.ClasOhlson har også papir satt inn med olje.
Mopp til fuktig rengjøring selges i svært mange butikker. Jeg foretrekker de mykeste, da er de lett å vri opp. 







Jeg synes det er praktisk å ha to moppetativ, et med tørrmopp og et til fuktmopp. Når jeg for eksempel trekker fram sofa så kan jeg først tørrmoppe og så fuktmoppe samme område uten å bytte utstyret.